18 juni 2020

Minder farmaceutische zorg tijdens coronacrisis

Je hebt het natuurlijk gemerkt: door de coronamaatregelen kon geen optimale farmaceutische zorg plaatsvinden. Zo stond de privacy onder druk: de spreekkamer werd minder gebruikt en patiënten moesten harder praten vanwege spatschermen.

Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksinstituut UPPER van de Universiteit Utrecht in de apotheken hield. Ruim tweehonderd openbaar apothekers vulden de vragenlijst in.

Geneesmiddeluitgiftegesprekken gebeurden hoofdzakelijk in de apotheek zelf: 74% van de eerste uitgiftes en 69% van de herhaalrecepten. De rest werd per telefoon afgehandeld. Van beeldbellen is nauwelijks gebruikgemaakt. Wel is veel meer medicatie thuisbezorgd.

Ook werden door meer dan de helft van de openbare apotheken (54%) tussen half maart en eind mei geen medicatieboordelingen uitgevoerd.

Van de apothekers die de enquête invulden, maakt 75% zich zorgen over de farmaceutische zorg voor kwetsbare patiënten; 93% denkt dat patiënten een bezoek aan de huisarts hebben uitgesteld.

De onderzoekers verwachten dat geneesmiddelgerelateerde problemen zoals verminderde therapietrouw en meer ziekenhuisopnames op termijn zullen toenemen, doordat zowel logistiek als farmaceutische zorg maandenlang onder druk staan.

(Bron: Pharmaceutisch Weekblad)

UA is uitsluitend voor apotheekmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten