22 januari 2021

FIT challenge: use it or lose it

Met de huidige coronacrisis en de maatregelen die daarbij horen is gezond leven en lekker bewegen actueler dan ooit. Het belang van vitaliteit wordt door artsen steeds nadrukkelijker genoemd.

Vitaliteit

Laat ik starten met uitleggen wat vitaliteit precies inhoudt. Een vitaal persoon heeft de kracht, de wil en het vermogen om zijn leven op een positieve manier in te richten. Dat klinkt logisch, maar hoe geef je daar nou op de juiste manier invulling aan? Wat kun je bijvoorbeeld op je werk – of thuis in geval van lockdown - doen om vitaler te worden? Het draait allemaal om balans. In dit artikel beperk ik mij tot het onderdeel beweging. In mijn ogen een zeer belangrijke pijler.

Werk en bewegen

Bewegen op de werkvloer lijkt een steeds grotere uitdaging te worden. Veel mensen hebben tegenwoordig een zittend beroep, wat grote negatieve gevolgen heeft voor ons spierstelsel, het metabolisme en de hormonale huishouding. In de basis werkt ons lichaam heel simpel: use it or lose it. Bij inactiviteit nemen spiermassa en spierkracht snel af. Dit kan vervelende kwalen tot gevolg hebben, waarbij lage rugpijn en pijntjes rondom de gewrichten de bekendste voorbeelden zijn.

Balansoefeningen

De oplossing is makkelijker dan je denkt. Laten we proberen de dagelijkse handelingen te combineren met oefeningen. Start je dag bijvoorbeeld met een balansoefening tijdens het tandenpoetsen: sta tijdens het poetsen een minuut op je linkerbeen en daarna een minuut op je rechterbeen. Ga voor zover dat mogelijk is op de fiets of lopend naar je werk. Probeer gedurende je werkdag zoveel mogelijk stevig op beide benen te staan en probeer te voorkomen dat je op één been gaat leunen. Maak tijdens de pauze een wandeling.

Krachtoefeningen

Je kunt daarnaast ook een aantal simpele krachtoefeningen doen om zoveel mogelijk spieren te activeren. Deze oefeningen kun je allemaal alleen doen, maar vaak is het leuker om ook je collega’s hierbij te betrekken. Als voorbeeld kunnen jullie onderstaande challenge uitvoeren.

Challenge

Doe een maand lang elke (werk)dag in totaal 100 squats en 100 push-ups! Schrik je van deze aantallen? Niet doen… Deel ze op in setjes die voor jou haalbaar zijn. Bijvoorbeeld elk uur een setje van 10 herhalingen per oefening. Meer of minder herhalingen kan natuurlijk ook. Ga er gewoon voor! Je zult merken dat het goed te doen is en dat je je uiteindelijk stukken beter gaat voelen.

Martijn Kraan
Eigenaar Partners in Health

UA is uitsluitend voor apotheekmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten